woensdag 7 september 2016

Gebrand op Koningsdag

Zit je dan. Of beter gezegd: lig je dan. Nachtdienst... alsof de meldkamer er rekening mee houd dat je 2 enorm drukke nachtdiensten heb gehad. Ga maar posten in Dirksland. Zo meewerkend als we zijn gaan we daar een paar uurtjes doorbrengen. Tijd genoeg om weer eens wat relevante zaken te evalueren. Neem het weer de afgelopen week. Heel veel besproken de laatste week. Respect voor de kinderen op de kleedjes. Koningsdag wordt kouder dan de kerst. Nu is afgelopen kerst best wel warm geweest dus is het minder extreem dan het klinkt. Nu vind ik mooi weer hartstikke lekker, maar ergens heb ik wel eens gehoord: aprilletje zoet geeft nog wel eens witte hoed. En aangezien koningsdag in april valt, is het dus niet zo heel bijzonder. Eind april is ook april. En wees aan de andere kant eerlijk. Wat is een koningsdag zonder Vorst....? Achteraf is het weer best meegevallen. En het heeft mensen er niet van weerhouden om lekker (te) veel aan de alcohol te gaan. In de nacht na Koningsdag genoeg 'met alcohol gevulde patienten' gehad om een SEH mee te vullen. Raar eigenlijk dat mensen ineens denken alles te kunnen. Op koningsdag geeft het niets als je tijdens een kuurtje antibiotica gewoon je bloed lekker verdunt met alcohol en daar nog 2 XTC bij inneemt. En het raar vinden als de ambu verpleegkundige (ik) boos wordt als persoon in kwestie mijn hele werkplaats onder kotst. Boos worden als je wordt gezegd dat het niet zo heel verstandig is om alcohol en XTC en antibiotica tegelijk in te nemen. Laat dan op zijn minst de antibiotica staan. Een ander denkt gewoon 5 meter naar beneden te kunnen springen. Als je dan plat op je rug terecht komt op de beton, vind je het uiteraard schandalig dat de mensen van de ambulance je perse mee willen nemen naar een ziekenhuis. En dan nog op een rood/blauw matras vastgebonden ook. Dat je onderweg pijn in je rug hebt, komt omdat die klotechauffeur alleen maar hobbelwegen kiest. Raar trouwens dat er aan het einde van de nacht (half 6) in 1 straat 40 man politie nodig zijn om de rust op straat te bewaren omdat een aantal mensen het volkomen normaal vind om elkaar te slaan en uit te schelden. Maar ik werk graag met onze blauwe collega's. Iedereen zijn eigen ding natuurlijk, maar het maakt het werk leuk om gezamelijk op te treden. Het heeft allemaal ook wel z'n charme. Ik heb een leuke dienst gehad. Sta je bij een brand te posten, wordt er 'Henk...' geroepen door iemand op het dak. Tja ook weer een verhaal apart. Mensen op wat voor manier helpen is je werk. Maar wel raar als het ineens om bekenden gaat. Goed afgelopen gelukkig. Ondertussen zit ik nog steeds in Dirksland. Over het algemeen wat rustiger dan de 'grote stad'. Het verschil tussen ene plek en andere plek maakt het werk zo leuk en dynamisch. Elke dag en elke patiënt is anders. Soms zie je dingen die niet logisch lijken. Hoe kan een huis volledig onder het bloed zitten als mijn patiënt alleen maar een paar kleine wondjes op zijn hand heeft... nee er was niet nog een patiënt. Tja, alles is mogelijk. Heb ooit een gesprongen spatader gezien. Daar lag meer bloed dan in een gemiddeld slachthuis. Even ter zake: als er mensen zijn die dit ook mee willen maken. Er zijn verschillende vacatures als verpleegkundige of chauffeur op de ambulance. Gelukkig heb ik van de week geen tompouchen intoxicatie opgelopen. Het had zomaar gekund. Ze zijn best lekker. Maar een antidotum is nog niet op de markt volgens mij. Vanmorgen de oranjecalorieen maar op de sportschool achter gelaten. Nou, weer genoeg geluld en welterusten verder. Ik werk nog ff verder tot half 7.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten